MENU
PDF Opties

Wat willen we bereiken, wat hebben we daarvoor gedaan en wat hebben we nog niet gedaan

Beleidsveld Kunst en cultuur

Beoogd maatschappelijk effect

Kunst en cultuur dragen in belangrijke mate bij aan een goed leefklimaat in de stad en zetten Purmerend regionaal meer op de kaart. Er is een gevarieerd en goed toegankelijk kunst- en cultuuraanbod. Iedere Purmerender komt met kunst en cultuur in aanraking.

Wat hebben we daarvoor gedaan

  • In 2016 hebben we diverse gesprekken gevoerd met zowel culturele instellingen als amateurkunstverenigingen. Binnen onder meer het ‘cultureel overleg Purmerend’ bespreken de culturele instellingen wat gedeelde aandachtspunten zijn en hoe we de samenwerking kunnen intensiveren.
  • De culturele UITdagen hebben plaatsgevonden in het weekend van 24-25 september 2016. Op diverse locaties in de stad was een cultureel aanbod gratis toegankelijk voor publiek.
  • In 2016 hebben we verbinding gelegd tussen cultuur en economie/toerisme door het cultureel aanbod in het traject van stadspromotie mee te nemen. Diverse culturele instellingen zijn bij de kerngroep en werkgroepen van stadspromotie aangesloten. Met elkaar onderzoeken we hoe het cultureel aanbod verder kan bijdragen aan het op de kaart zetten van Purmerend.

Beleidsveld Sport en recreatie

Beoogd maatschappelijk effect

Een sterk ontwikkeld verenigingsleven, een gevarieerd aanbod van sportstimuleringsactiviteiten en goede sport- en recreatievoorzieningen maken het de Purmerenders gemakkelijk om gezond te leven en elkaar te ontmoeten.

Wat hebben we daarvoor gedaan

  • We hebben een calisthenics park gerealiseerd in park De Uitvlugt in Purmer-Noord.
  • De bouw van de nieuwe sportaccommodatie aan de Van IJsendijkstraat is gestart. De sporthal wordt in 2017 opgeleverd.
  • We onderzoeken initiatieven van individuele sporters en verenigingen in Purmerend voor nieuwe voorzieningen en werken hier waar mogelijk aan mee (financieel of anderszins).

Beleidsveld Wijkmanagement

Beoogd maatschappelijk effect

Buurten en wijken zijn ‘schoon, heel en veilig’. Purmerenders doen meer zelf aan het onderhoud van hun wijk en zijn actief in hun buurt. Zij hebben invloed op de ontwikkeling van de buurt en vinden daar voldoende mogelijkheden om elkaar te ontmoeten.

Wat hebben we daarvoor gedaan

  • In 2016 is het team Wijkmanagement compleet. Alle wijken hebben één wijkmanager als spil namens de gemeente in de wijk.
  • De ontwikkeling 'Werken in Wijken', waarbij we intensief samenwerken met collega’s uit het Ruimtelijk Domein, is in 2016 uitgerold in de Gors, Centrum, Weidevenne en Overwhere. Werken in Wijken is een manier van organiseren waarbij de wijk en haar bewoners centraal staan en niet de organisatie en/of regelgeving.

Beleidsveld Jeugd

Beoogd maatschappelijk effect

Ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen. Wanneer ouders het even niet helemaal zelf kunnen, speelt hun directe omgeving een belangrijke rol. In eerste instantie familie, buren, vrienden en vrijwilligers. De gemeente helpt waar nodig door te investeren in preventie (zodat ouders weten waar ze terecht kunnen voor informatie), door advies en door lichte vormen van ondersteuning.

Wat hebben we daarvoor gedaan

  • We hebben extra geïnvesteerd in het herkennen van en handelen bij signalen van kindermishandeling en seksueel misbruik bij peuterspeelzalen.
  • We bieden meer ondersteuning bij opgroeiproblemen bij 0 tot 4 jarigen. Bijvoorbeeld doordat de jeugdverpleegkundige vaker op huisbezoek gaat.
  • De toegang jeugd- en opvoedhulp en de toegang loket jeugd Wmo hebben we samengevoegd tot één gemeentelijk loket jeugd voor de toegang tot specialistische jeugdhulp.
  • We zijn begonnen met initiatieven om de instroom in specialistische jeugdhulp te beperken, onder andere door de start van praktijkondersteuners jeugd GGZ in huisartspraktijken en jeugdteams.
  • In overleg met verschillende jeugdhulpinstellingen hebben we gekeken naar hoe te komen naar de best passende zorg voor onze gezinnen. Dit betekent onder meer: gesprek hebben over de juiste personen op de juiste plek, vereenvouding van de aanmeldprocedure en het inzichtelijk maken van wachttijden.
  • We hebben mediators ingezet bij (complexe) scheidingen, in samenwerking met onderwijs.
  • We zijn een andere vorm van straathoekwerk begonnen met twee ambulant jongerenwerkers, in samenwerking met Clup Welzijn. Zij werken nauw samen met alle maatschappelijke partners. Hierdoor worden jongeren, waar nodig, doorverwezen naar bijvoorbeeld passende hulp, scholing en werk.

Beleidsveld Onderwijs

Beoogd maatschappelijk effect

Kinderen groeien in Purmerend op tot verantwoordelijke, zelfstandige en zelfredzame volwassenen. Hun ontwikkeling van 0 tot 23 jaar verloopt volgens een doorlopende lijn: van geboorte tot en met studie en arbeidsmarkt. Het onderwijs is de belangrijkste basisvoorziening. School is een veilige plek waar kwalitatief goed onderwijs wordt geboden. Onderwijs, zorgprofessionals en gemeente signaleren vroegtijdig dat kinderen extra hulp nodig hebben. Deze kinderen kunnen rekenen op extra ondersteuning, zoals taalonderwijs, spraaktechniek, psychologische hulpverlening en jeugdhulp.

Wat hebben we daarvoor gedaan

  • In Overwhere en Weermolen zijn we een pilot begonnen om ouderbetrokkenheid te vergroten. Bijvoorbeeld door het aanbieden van sportactiviteiten of andere gezamenlijke activiteiten. Door meer betrokkenheid van ouders vergroten we de kans op vroege signalering van problemen.
  • In Purmer-Noord zijn we een pilot begonnen met als doel de overgang van peuterspeelzaal naar kleuteronderwijs te verbeteren. We zetten in op vroege signalering van achterstanden. Dit heeft geleid tot het vormen van een peuter-kleutergroep waarbij wordt gewerkt aan deze achterstanden.
  • Met de Schakelklas (PO) en de ISK (VO) hebben we voortdurend overleg gevoerd over de behoefte aan ondersteuning. Uitgangspunt daarbij was dat gemeenten en onderwijs samen doen wat nodig is om de doelgroep zo goed mogelijk te begeleiden.
  • Het schoolmaatschappelijk werk is gecontinueerd en waar nodig meer passend gemaakt. De inzet hiervan is laagdrempelig en heeft daarmee een preventieve functie. Schoolmaatschappelijk werkers gaan op huisbezoek en delen informatie met de jeugdteams.
  • Om verbinding te maken tussen onderwijs en jeugdzorg organiseerden we een onderwijsconferentie. Alle betrokken partijen waren hierbij aanwezig.
  • De leerlingenprognose geeft aan dat het aantal leerlingen op de langere termijn stabiel blijft en dat er voor de toekomst niet langer sprake is van krimp.
  • Het contract inzake leerlingenvervoer monitoren we regelmatig. Er is afstemming met AWBZ-jeugd voor leerlingen die naast leerlingenvervoer ook zorgbehandeling nodig hebben. Vooralsnog is geen combinatie mogelijk. Uitgangspunt is om het juiste, meest voordelige vervoer in te zetten dat past voor de leerling.

Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning

Beoogd maatschappelijk effect

Purmerenders die dat vanwege hun handicap of maatschappelijke positie nodig hebben, krijgen volgens de nieuwe Wmo toereikende en op de vraag afgestemde ondersteuning. Mensen blijven zo lang mogelijk zelfstandig wonen en steunen elkaar zoveel mogelijk. Zij doen pas een beroep op de overheid wanneer andere mogelijkheden niet aanwezig zijn.

Wat hebben wij daarvoor gedaan

  • Het proces voor de doorontwikkeling van beschermd wonen heeft in 2016 niet geleid tot besluitvorming. Het proces is heroverwogen nadat noodzakelijke input van het rijk en van de VNG op zich liet wachten. De doorontwikkeling moet betrekking hebben op beschermd wonen, maatschappelijke opvang en overlast van verwarde personen gezamenlijk.
  • Op wijkniveau hebben we cijfers omtrent eenzaamheid inzichtelijk gemaakt. Wheermolen kwam naar voren als de wijk met het hoogste percentage eenzame mensen. In samenspraak met betrokken organisaties uit Purmerend zijn we vervolgens in Wheermolen gestart met een pilot om het aantal eenzame mensen terug te dringen.
  • De GGD is intern bezig met een organisatieontwikkeling die past in de visie die het Algemeen Bestuur in december 2016 heeft vastgesteld. Mèt medeneming van zienswijzen van de deelnemende gemeenten in een document. Voor 1 juli 2016 hebben we het proces herindicering AWBZ afgerond. Bij elke cliënt met een AWBZ-indicatie begeleiding groep- en of begeleiding individueel heeft een Wmo-consulente onderzoek gedaan. Daarbij is gekeken welke ondersteuning de cliënt nodig heeft onder de Wmo. Ook is gekeken naar aanwezigheid van voorliggende voorzieningen, het sociale netwerk en mantelzorg bij de cliënt. De AWBZ-indicaties waren gebaseerd op grondslagen(doelgroep) en op klassen(omvang). In de Wmo kennen wij de producten individuele begeleiding in uren(omvang) en dagbesteding in dagdelen(omvang) en werken wij niet met grondslagen. Voor alle doelgroepen is hetzelfde product beschikbaar.
  • Verwarde personen. In 2016 is het zorglandschap met daarin de knelpunten op het gebied van wonen en zorg in kaart gebracht en een plan van aanpak opgesteld. In 2017 wordt hier verder uitvoering aan gegeven.

Beleidsveld Werk en inkomen

Beoogd maatschappelijk effect

Zoveel mogelijk Purmerenders werken naar vermogen en verwerven daaruit een inkomen om in hun levensonderhoud te voorzien. Zij staan midden in het leven en bewegen zich in de maatschappij, tussen de mensen. Er is een vangnet voor Purmerenders die uitvallen of dreigen uit te vallen, of die onvoldoende middelen hebben om mee te doen. 'Meedoen' staat centraal. Purmerenders krijgen daartoe passende ondersteuning, en doen daar desgevraagd iets voor terug.

Wat hebben we daarvoor gedaan

  • Het Beleidsplan Armoedebeleid Purmerend is vastgesteld.
  • Ook is Concretisering Participatiebeleid vastgesteld.
  • We zijn begonnen met voorbereidingen voor oprichting, per 01-01-2018, van een Participatiebedrijf samen met gemeente Zaanstad.
  • Beschut werk hebben we geëvalueerd.
  • We hebbben instrumenten uitgewerkt, waaronder regionale aanpak jobcoaching; lokaal zijn jobcoach jongeren aangesteld.
  • 23 plaatsingen voor sociaal rendement zijn door ons gerealiseerd. Zowel vanuit de rol als voorbeeldwerkgever als vanuit sociaal rendement bij aanbestedingen.
  • We hebben een bedrijfsanalyse uitgevoerd. Ervaring leert dat jobcarving (dit is het opknippen van functies in eenvoudige en moeilijke taken) meer kansen creëert dan functiecreatie binnen onze gemeente.
  • Met het oog op maatwerk zijn wij zelf de M€€rDoen-minimaregeling gaan uitvoeren.
  • We hebben de werkgeversaanpak geïntensiveerd. Daarvoor organiseerden we een ondernemersbijeenkomst en, in samenwerking met de regio, een werkgeversbijeenkomst gericht op participatie. Dit heeft nieuwe contacten en plaatsingen opgeleverd. We sluiten meer aan bij activiteiten en bijeenkomsten van lokale ondernemers, mede hierdoor zijn contacten intensiever.
  • Extra inspanningen hebben we verricht om te voldoen aan de taakstelling voor huisvesting statushouders. De taakstelling was 211, inclusief de achterstallige taakstelling van 9 van 2015. We hebben in 2016, 194 statushouders gehuisvest.
  • Vanuit het WSP Waterland /Bureau Werk nemen we actief deel aan activiteiten en bijeenkomsten van PRO.
  • De inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft na een onderzoek naar het veilig gebruik van Suwinet geconcludeerd dat we voldoen aan alle (zeven) door de Inspectie geselecteerde normen.
  • In 2016 is het uitkeringenbestand gestegen met ongeveer 50 uitkeringsgerechtigden. Ondanks de stijging kunnen we stellen dat het economisch herstel ook in Purmerend zichtbaar wordt. Stijging van het aantal uitkeringen wordt in belangrijke mate veroorzaakt door het toegenomen volume van de taakstelling statushouders.
  • De evaluatie geharmoniseerde werkgeversinstrumenten hebben we doorgeschoven naar 2017.
  • Het werkgeversservicepunt (WSP) werken we verder uit in verbinding met het Participatiebedrijf in 2017.
  • Per 01-01-2018 heffen we de gemeenschappelijke regeling werkvoorzieningschap Zaanstreek-Waterland (BaanStede) op.