Wat heeft het gekost
(bedragen x € 1.000) | Realisatie 2015 | Begroting 2016
primitief
| Begroting 2016
bijgesteld
| Realisatie
2016
| Afwijking |
---|
Lasten | -121.801 | -133.131 | -130.648 | -125.948 | 4.700 |
Baten | 31.370 | 33.105 | 31.764 | 33.179 | 1.414 |
Saldo | -90.430 | -100.026 | -98.884 | -92.769 | 6.114 |
Het programma Samenleving heeft per saldo een voordeel van € 6,1 miljoen Dit komt door € 4,7 miljoen lagere lasten en € 1,4 miljoen hogere baten.
(bedragen x € 1.000) | Realisatie 2015 | Begroting 2016
primitief
| Begroting 2016
bijgesteld
| Realisatie
2016
| Afwijking |
---|
BV021 Kunst en cultuur | | |
Lasten | -8.029 | -8.017 | -8.141 | -8.248 | -107 |
Baten | 1.567 | 1.605 | 1.605 | 1.607 | 2 |
| -6.462 | -6.412 | -6.536 | -6.641 | -105 |
BV022 Sport en recreatie | | |
Lasten | -6.733 | -7.637 | -7.241 | -6.821 | 420 |
Baten | 1.146 | 1.174 | 1.174 | 1.167 | -8 |
| -5.587 | -6.462 | -6.067 | -5.654 | 413 |
BV023 Wijkmanagement | | |
Lasten | -1.290 | -1.273 | -1.273 | -1.038 | 235 |
Baten | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| -1.285 | -1.273 | -1.273 | -1.038 | 235 |
BV024 Jeugd | | |
Lasten | -18.131 | -19.687 | -19.971 | -19.224 | 746 |
Baten | 141 | 0 | 0 | 94 | 94 |
| -17.990 | -19.687 | -19.971 | -19.130 | 840 |
BV025 Onderwijs | | |
Lasten | -11.944 | -11.730 | -11.355 | -11.313 | 42 |
Baten | 1.489 | 1.635 | 1.563 | 1.569 | 6 |
| -10.455 | -10.095 | -9.792 | -9.744 | 49 |
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | | |
Lasten | -32.779 | -37.280 | -36.229 | -34.831 | 1.398 |
Baten | 2.208 | 2.244 | 2.377 | 2.441 | 64 |
| -30.572 | -35.036 | -33.853 | -32.390 | 1.462 |
BV027 Werk en inkomen | | |
Lasten | -42.895 | -47.508 | -46.438 | -44.473 | 1.964 |
Baten | 24.815 | 26.447 | 25.046 | 26.301 | 1.255 |
| -18.079 | -21.061 | -21.392 | -18.172 | 3.220 |
Afwijkingen Beleidsveld Kunst en cultuur
| Lasten | Baten |
---|
Hogere lasten vanwege hoger dan begrote doorbelasting uren | - € 145.000 | |
Lagere lasten overig | € 40.000 | |
| -€ 105.000 | |
- Overige afwijkingen. Er zijn nog diverse lagere lasten die bij elkaar kleiner zijn dan € 100.000. Deze worden niet apart toegelicht.
Afwijkingen Beleidsveld Sport en recreatie
| Lasten | Baten |
---|
Lagere lasten vanwege onderbesteding op budget speelvoorzieningen | € 377.000 | |
Lagere lasten overig | € 36.000 | |
| € 413.000 | |
- Onderhanden werk speelvoorzieningen: Door uitgestelde of nog af te ronden onderhouds- en vervangingswerkzaamheden aan speelvoorzieningen, is in 2016 een totaalbudget van € 377.000 nog niet besteed. Binnen dit bedrag is al voor € 238.000 aan verplichtingen aangegaan. Verwachting is dat we deze binnen de budgetten van 2017 kunnen voldoen.
- Overige afwijkingen. Er zijn nog diverse lagere lasten die bij elkaar kleiner zijn dan € 100.000. Deze worden niet apart toegelicht.
Afwijkingen Beleidsveld Wijkmanagement
| Lasten | Baten |
---|
Lagere lasten doorbelasting uren vanwege vooral onderbezetting team Wijkmanagement | € 145.000 | |
Lagere lasten overig | € 90.000 | |
| € 235.000 | |
- Overige afwijkingen. Er zijn nog diverse lagere lasten die bij elkaar kleiner zijn dan € 100.000. Deze worden niet apart toegelicht.
afwijkingen Beleidsveld Jeugd
| Lasten | Baten |
---|
Hogere lasten op regionale/bovenregionale contracten | - € 830.000 | |
Lagere lasten reserveringen Jeugdzorg | € 1.750.000 | |
Hogere lasten overig | - € 80.000 | |
| € 840.000 | |
- Hogere lasten regionale/bovenregionale contracten. De hogere lasten betreft een overschrijding op budget van Jeugd en opvoedhulp (€ 210.000), Jeugd GGZ (€ 180.000) en Jeugd AWBZ (€ 580.000). Op het budget van dyslexie is een onderschrijding van € 140.000.
- Lagere lasten reserveringen Jeugdzorg. Van het totale budget reservering Jeugd van € 2,4 miljoen is € 700.000 gerealiseerd. Dit leidt tot een onderbesteding van het budget van € 1,7 miljoen. Dit overschot zal in 2017 geheel verdwijnen doordat in 2017 de gedecentraliseerde middelen Jeugd verder afnemen met € 1,2 miljoen (de 2e bezuinigingsronde) en doordat we extra middelen inzetten op de toegang vanwege het invoeren van het nieuwe inkoopstelsel en om druk op de 2e lijns zorg verder te verminderen.
- Overige afwijkingen. Er zijn nog diverse lagere lasten op vooral subsidies Toegang en Ambulante zorg (€ 200.000), lagere lasten PGB Jeugd (€ 137.000), hogere lasten JB/JR (€ 290.000), hogere apparaatskosten (€ 170.000) en overige lagere lasten (€ 43.000).
afwijkingen Beleidsveld Onderwijs
| Lasten | Baten |
---|
Lagere lasten overig | € 46.000 | |
| € 46.000 | |
- Overige afwijkingen. Er zijn diverse lagere lasten die bij elkaar kleiner zijn dan € 100.000. Deze worden niet apart toegelicht.
afwijkingen beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning
| Lasten | Baten |
---|
Lagere lasten subsidies MO | € 92.000 | |
Lagere lasten hulp bij het huishouden (HbH) | € 391.000 | |
Lagere lasten onderhoud en herverstrekkingen | € 151.000 | |
Lagere lasten taxicontract (minder taxi-ritten en effect faillisement ETS) | € 282.000 | |
Lagere lasten GGD | € 66.000 | |
Hogere lasten nieuwe taken begeleiding, dagbesteding | - € 81.000 | |
Lagere lasten beschermd wonen | € 65.000 | |
Hogere lasten inloop ggz | - € 90.000 | |
Lagere lasten persoonsgebonden budgetten | € 277.000 | |
Hogere baten door niet begrote afkoop regresrecht | | €51.000 |
Overige afwijkingen lagere lasten hogere baten | € 243.000 | € 13.000 |
| € 1.397.000 | € 64.000 |
- Er is een incidenteel voordeel van € 92.000 op subsidies door lagere verleningen voor onder meer SMD en Welzijnsaccomodaties.
- HbH. De lasten zijn lager door het effect van herbeoordelingen en beleid om zelfredzaamheid te stimuleren.
- Onderhoud en herverstrekkingen. Na regionale aanbesteding hebben we een nieuwe leverancier gecontracteerd. In de nieuwe contractvoorwaarden is onderhoud goedkoper dan in het vorige contract en zijn herverstrekkingen vanuit het depot gratis. Daarentegen zijn nieuw leveringen duurder.
- PGB. De lasten zijn lager omdat de klant vaker voor WLZ heeft gekozen dan voorzien en door het effect van herindicaties. De controle van de pgb's is anders dan voorheen. De gemeente hanteert geen vrij besteedbaar bedrag. Ook de werkwijze van de SVB (inzake verantwoording en doorgeleiding van gegevens naar de belastingdienst) zorgt voor lagere kosten.
afwijkingen Beleidsveld Werk en inkomen
| Lasten | Baten |
---|
Lagere apparaatskosten | € 470.000 | |
Lagere lasten sociaal rendement. | €210.000 | |
Lagere lasten re-integratie trajecten (participatie) | € 728.662 | |
Lager lasten ivm een vordering op de belastingdienst ivm bezwaar | € 65.000 | |
Hogere lasten en baten maatschappelijke begeleiding | -€ 107.022 | € 280.000 |
Hogere lasten en baten sociale werkvoorziening | - € 49.177 | €91.280 |
Lagere uitkeringslasten | € 463.793 | |
Lagere lasten en baten BBZ regeling | € 58.910 | -€ 48.027 |
Hogere baten terugvordering en verhaal | | € 848.180 |
Overige afwijkingen | € 124.251 | -€ 12.121 |
| | |
Totaal | € 1.964.417 | € 1.255.366 |
- Sociaal rendement. De doelstelling uit de notitie sociaal rendement is behaald. De (loon)kosten van kandidaten uit de doelgroep hebben we voornamelijk vanuit budgetten van andere afdelingen binnen onze gemeente bekostigd. Deze kandidaten zijn voornamelijk geplaatst op (tijdelijk) bestaand werk. Dit voordeel is incidenteel. De doelstelling vanuit de notitie sociaal rendement loopt ieder jaar op met 6,5fte. In de loop van 2017 wordt duidelijk of we vanaf 2018 de doelstelling binnen de beschikbare middelen kunnen behalen.
- Participatie. Onttrekking uit de reserve van € 353.227 bleek niet nodig. De onderschrijding bij participatie komt hoofdzakelijk door het stopzetten en anders organiseren van een aantal vaste trajecten. Boven verwachting hadden we ook niet meer uitgaven voor diagnose en werkinstrumenten voor de nieuwe doelgroepen en instrumenten voor werkgevers. Dat had geen effect op plaatsingen bij werkgevers, omdat we meer gebruik maakten van proefplaatsingen en het instrument Flextensie.Tot slot is er minder beroep gedaan op individuele kosten voor participatie, zoals kinderopvang of reiskosten.
- Maatschappelijke begeleiding. Door de extra middelen die door het rijk beschikbaar zijn gesteld en de verhoging van de COA middelen waren er per saldo voldoende middelen beschikbaar.
- Uitkeringen. Vanaf 2017 is het objectieve verdeelmodel waarop de inkomsten van het rijk voor gemeenten is gebaseerd verder verbeterd. Voor Purmerend betekent dit een daling van het budget. De onderschrijding van € 522.703 op de uitkeringslasten is daarom incidenteel. Voor vorderingen op klanten gebruiken we een voorziening. In 2015 is deze voorziening na overleg met de accountant verhoogd. Hierdoor ontstond bij de jaarrekening 2015 een nadeel van € 490.000. Dit jaar hebben we de hoogte van de benodigde voorziening nader onderbouwd, waardoor weer een voordeel van € 896.000 is ontstaan.
ReserveS
Reserve gemeentelijke middelen participatie.
De reserve heeft eind 2016 een saldo van € 712.230. In 2016 heeft de begrote onttrekking van € 353.227 niet plaatsgevonden.
Reserve herstructurering BaanStede
De reserve heeft eind 2016 een saldo van € 1.204.336. In 2016 heeft een onttrekking aan de reserve plaatsgevonden van 62.736. Begroot was een onttrekking van € 104.841. Het voordeel bij de sociale werkvoorziening per saldo € 41.000 is minder aan de reserve onttrokken. Dit bedrag blijft beschikbaar in de reserve voor eventuele herstructureringskosten bij Baanstede.
Reserve Transformatie 3D
De reserve heeft eind 2015 een saldo van € 3,2 miljoen. Deze middelen zijn beschikbaar voor de transities binnen het sociaal domein. Voorstel is om het positieve resultaat van Jeugd en nieuwe taken Wmo aan deze reserve toe te voegen.
INVESTERINGEN
Kredieten Sport en Recreatie lopende via SPURD
Het totaal van deze kredieten sluit met een onderschrijding van € 146.730. Deze afwikkeling vindt vanaf de jaarrekening 2016 niet meer plaats op basis van afgegeven kredieten, maar op basis van werkelijke kosten zoals die in de jaarrekeningen van SPURD staan.
Hulpmiddelen 2016
Het krediet van € 350.000 is overschreden met € 451.984.In april 2016 hebben we na de verplichte nieuwe aanbesteding een nieuwe leverancier (Meyra) gecontracteerd. Deze is voor de hele regio werkzaam en had de beste (financiële) aanbieding.De leverancier heeft de bestaande hulpmiddelen contractueel overgenomen. De afgelopen jaren daalde het krediet omdat we veel hulpmiddelen konden herverstrekken. De nieuwe leverancier heeft in het vierde kwartaal van 2016 een aantal krediet verhogende elementen geconstateerd:
- Het uitstaand bestand is gedateerd, waardoor het aantal vervangingen fors is gestegen.
- De prijzen voor nieuwe voorzieningen binnen de huidige overeenkomst liggen op een hoger niveau dan de prijzen bij de vorige leverancier. Daarentegen kosten herverstrekkingen de gemeente geen geld.
- Er heeft een inhaalslag plaatsgevonden voor het vervangen van het bestand aan hulpmiddelen. Met name de vervanging van gedateerde voorzieningen is in het vierde kwartaal gestart, waardoor het krediet is overschreden. De bijbehorende extra kapitaalslasten kunnen we binnen het Wmo budget opvangen.
De stijging van kosten voor hulpmiddelen is naar verwachting structureel.
Incidentele lasten en baten
Onderwerp (-/- is lagere baten / lasten) | Lasten | Baten |
---|
Tijdelijke inhuur capaciteit onder andere Jeugd en WMO | 975.000 | |
Middelen LHBT | 17.000 | |
Asbestsanering onderwijspanden | 65.000 | |
WSW herstructurering | 63.000 | |
Totaal | 1.120.000 | - |