Overeenkomstig artikel 26 BBV verantwoorden we in deze paragraaf wat we in de paragraaf Lokale heffingen bij de begroting hebben opgenomen.
In onderstaande tabel staat inzichtelijk welk percentage kostendekkendheid in de bijgestelde begroting was geraamd en in de rekening is gerealiseerd.
Tabel kostendekkendheid product afvalverwijdering
Bedrag in € | Primitieve begroting 2016 | Bijgestelde begroting 2016 | Rekening 2016 |
---|---|---|---|
Lasten | 12.025.324 | 11.741.827 | 11.641.638 |
Btw | 1.249.451 | 1.249.451 | 1.249.451 |
Totaal lasten | 13.274.775 | 12.991.278 | 12.891.089 |
Baten | 13.124.775 | 13.591.278 | 13.580.928 |
Saldo | 150.000 | -/- 600.000 | -/- 689.839 |
Onttrekking voorziening afvalstoffenheffing | -/- 150.000 | -/- 150.000 | -/- 150.000 |
Dotatie voorziening afvalstoffenheffing | 750.000 | 839.839 | |
Kostendekkendheid | - | - | - |
Kostendekkendheid in % | 100% | 100% | 100% |
In de berekening van het tarief afvalstoffenheffing hielden we rekening met € 1,3 miljoen extra dekking door btw die we aan inwoners doorrekenen. In 2015 was € 191.235 beschikbaar in de voorziening afvalstoffenheffing. Hiervan is in 2016 € 150.000 onttrokken voor het tarief afvalstoffenheffing 2016. Door een positief resultaat over 2016 hebben we € 839.839 aan de voorziening afvalstoffenheffing toegevoegd. Van het totale saldo (€ 881.074) is € 180.412 betrokken bij de tariefstelling van de afvalstoffenheffing 2017, € 180.412 bij de tariefstelling van 2018, € 180.411 bij de tariefstelling van 2019. Er blijft € 339.839 beschikbaar om in latere jaren te verrekenen met het tarief afvalstoffenheffing. Het tarief van de afvalstoffenheffing 2016 is volledig kostendekkend.
Tabel kostendekkendheid product riolering
Bedrag in € | Primitieve begroting 2016 | Bijgestelde begroting 2016 | Rekening 2016 |
---|---|---|---|
Lasten | 6.634.552 | 7.304.874 | 6.202.305 |
Btw | 574.384 | 574.384 | 574.384 |
Totaal lasten | 7.208.936 | 7.879.258 | 6.776.689 |
Baten | 7.208.936 | 7.208.936 | 7.169.937 |
Saldo | - | 670.322 | -/- 393.248 |
Onttrekking voorziening gemeentelijke watertaken | -/- 670.322 | -/- 265.379 | |
Dotatie voorziening gemeentelijke watertaken | 658.627 | ||
Kostendekkendheid | - | - | - |
Kostendekkendheid in % | 100% | 100% | 100% |
In de berekening van het tarief rioolheffing hielden we rekening met € 0,6 miljoen extra dekking door btw die we aan inwoners doorrekenen. In 2015 was € 804.743 beschikbaar in de voorziening gemeentelijke watertaken. Hiervan is in 2016 € 265.379 onttrokken om kosten te dekken voor doorgeschoven werkzaamheden uit 2014 en 2015. Door uitgestelde werkzaamheden in 2016 is € 658.627 gedoteerd aan de voorziening gemeentelijke watertaken. Het tarief van de rioolheffing 2016 is volledig kostendekkend.
Tabel overige producten inzake kostendekkendheid
Bedrag in € 1.000 | Primitieve begroting 2016 | Bijgestelde begroting 2016 | Rekening 2016 |
---|---|---|---|
Leges Omgevingsvergunningen | |||
Lasten | 1.296 | 1.296 | 1.344 |
Baten | 1.296 | 1.666 | 1.682 |
Saldo | - | -/- 370 | -/- 338 |
Kostendekkendheid in % | 100 | 129 | 125 |
Leges Burgerzaken | |||
Lasten | 1.290 | 1.396 | 1.477 |
Baten | 1.229 | 1.181 | 1.284 |
Saldo | 61 | 215 | 193 |
Kostendekkendheid in % | 95 | 85 | 87 |
Leges Begraafplaatsen | |||
Lasten | 847 | 849 | 908 |
Baten | 695 | 695 | 758 |
Saldo | 152 | 154 | 150 |
Kostendekkendheid in % | 82 | 82 | 84 |
Leges Markten | |||
Lasten | 144 | 144 | 145 |
Baten | 194 | 194 | 142 |
Saldo | -/- 50 | -/- 50 | 3 |
Kostendekkendheid in % | 135 | 135 | 98 |
Gerealiseerde aantallen beïnvloeden voor de meeste leggessoorten het percentage kostendekkendheid. Die zijn variabel en niet altijd goed vooraf in te schatten. De lasten betreffen voornamelijk personeel en zijn minder variabel.
Tabel baten met betrekking tot de lokale heffingen
Bedrag in € | Primitieve begroting 2016 | Bijgestelde begroting 2016 | Rekening 2016 |
---|---|---|---|
Onroerende zaakbelasting (OZB): | |||
-gebruikers (alleen bedrijven) | 1.942.410 | 1.942.410 | 1.938.666 |
-eigenaren | 10.408.056 | 10.408.056 | 10.373.362 |
Belasting op roerende woon-en verblijfsruimte (RZB) | 11.486 | 11.486 | 14.930 |
Afvalstoffenheffing | 11.453.935 | 11.643.935 | 11.625.598 |
Reinigingsrecht | 250.000 | 59.802 | 59.742 |
Rioolheffing | 6.896.101 | 6.896.101 | 6.935.529 |
Parkeerbelastingen | 2.315.373 | 2.225.373 | 2.517.672 |
Precariobelasting | 230.831 | 230.831 | 202.481 |
Hondenbelasting | 379.098 | 379.098 | 377.240 |
Reclamebelasting | - | 150.000 | 149.529 |
Leges | 2.454.455 | 2.695.435 | 2.798.451 |
Lijkbezorgingsrechten | 265.266 | 265.266 | 277.271 |
Marktgelden | 189.149 | 189.149 | 141.639 |
Totaal lokale heffingen | 36.796.160 | 37.096.942 | 37.412.110 |
De heffing en inning hebben plaatsgevonden overeenkomstig het vastgestelde beleid.
Parkeerbelastingen
In 2016 hebben we 3397 naheffingsaanslagen opgelegd omdat op het moment van controle er geen of onvoldoende parkeergeld was betaald. We hebben 389 bezwaarschriften ontvangen (afgerond 11%), waarvan in 268 gevallen het bezwaar gegrond is verklaard (afgerond 70%). Met name het betalen van parkeergeld via de smartphone leidt tot veel toegekende bezwaarschriften. De bezwaren zijn toegekend omdat er bijvoorbeeld wel parkeergeld was betaald, maar de controleur dit tijdens de controle niet kon vaststellen door storingen van de handterminal. Ook maken parkeerders veel vergissingen bij het aanmelden van het kenteken met de smartphone bij één van de belproviders. Ze hebben dan wel parkeergeld betaald, maar het kenteken of het nummer van de parkeerautomaat fout ingegeven. Volgens Jurisprudentie van de belastingrechter moeten we in deze situaties het bezwaar toekennen omdat de parkeerbelasting is betaald. De aanslag moeten we vernietigen.
Hondenbelasting
In mei 2016 hebben we de jaarlijkse huis-aan-huis controle uitgevoerd voor de hondenbelasting. Dit doen we in 1/3 deel van de gemeente. De hercontrole leverde in totaal 322 nieuwe aanmeldingen voor de hondenbelasting op.
Afvalstoffenheffing
Het tarief voor de afvalstoffenheffing is voor de komende jaren redelijk stabiel. Op basis van peiljaar 2014, hebben we eind 2015 maatregelen doorgevoerd ter verbetering van de afvalscheiding. Deze maatregelen hebben geleid tot een substantiële stijging van het afvalscheidingspercentage in 2016. Gevolg hiervan is een daling van de verwerkingskosten van afvalstromen en een daling van het tarief afvalstoffenheffing 2017 (- € 22,32 ten opzichte van tarief 2016).
Reclamebelasting
Op 24 juni 2015 is de Verordening Reclamebelasting vastgesteld. Sinds 1 juli 2015 heffen we reclamebelasting. De opbrengst hiervan maken we, na aftrek van door ons gemaakte perceptiekosten, over naar Stichting Binnenstad Ondernemersfonds Purmerend (BOF). BOF organiseert activiteiten in het centrumgebied om klanten te verleiden langer en intensiever in de historische binnenstad van Purmerend te verblijven. In 2016 ontvingen we twee bezwaarschriften. Deze zijn ongegrond verklaard, evenals de 11 bezwaarschriften van 2015.
Bezwaarschriften tegen de hoogte van de WOZ waarden
In 2016 ontvingen we 375 en in 2015, 423 bezwaarschriften (dossiers) vanwege de jaarlijkse herwaardering van woningen en niet-woningen. Zowel in 2015 als in 2016 hebben we bij ongeveer 40% de WOZ waarde aangepast.
Tabel kwijtscheldingen
Omschrijving | Afvalstoffenheffing | Rioolrecht (gebruik) | Totaal | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
| aantal | bedrag | aantal | bedrag | verleend |
Automatische kwijtschelding 2015 | 1.397 | 454.286 | 1.397 | 93.751 | 548.037 | ||||
Automatische kwijtschelding 2016 | 1.405 | 470.035 | 1.405 | 95.697 | 565.732 | ||||
kwijschelding op verzoek 2015 | 912 | 279.040 | 912 | 57.306 | 336.346 | ||||
Kwijtschelding op verzoek 2016 | 841 | 263.820 | 841 | 53.771 | 317.591 | ||||
Totaal 2015 | 2.309 | 733.326 | 2.309 | 151.057 | 884.383 | ||||
Totaal 2016 | 2.246 | 733.855 | 2.246 | 149.468 | 883.323 |
Stand van zaken afboeken oninbare posten
Van rechtswege kunnen we openstaande vorderingen tot 5 jaar terug incasseren. In 2016 hebben we de oninbare posten over 2011 administratief afgeboekt. Reden om opgelegde aanslagen oninbaar te verklaren, is bijvoorbeeld dat inwoners verhuizen zonder door te geven waarheen. Of omdat ze gebruik maken van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP). Bij bedrijven gaat het vaak om een faillissement. Voor de gemeentelijke belastingen hebben we 0,45% (in 2015 0,42%) van het totaal opgelegde bedrag afgeboekt.