MENU
PDF Opties

Wat hebben we daarvoor gedaan

  • Uit de Omnibusenquete 2015: Gevoel van veiligheid in eigen buurt licht gestegen. Purmerenders voelen zich
    ’s avonds in de eigen buurt iets veiliger. In 2013 gaf men het rapportcijfer 7,3. Dat is licht gestegen naar 7,5.
  • Het aantal inwoners dat zich inzet voor de veiligheid is ook toegenomen. Het aantal mensen dat deelneemt aan Burgernet is toegenomen met 8% (en stond eind 2016 op 7.150 deelnemers).
  • Het Ogen en Oren project telt inmiddels zo'n 130 deelnemers. Op de Hazepolder na zijn er in elke wijk vrijwilligers die hun ogen en oren gebruiken om de veiligheid in hun buurt te vergroten. De WhatsAppbuurtpreventie groepen hebben afgelopen jaar ook een flinke vlucht genomen. In vrijwel alle wijken zijn meerdere groepen.

Sociale veiligheid

Aanpak hennepteelt

  • Ook in 2016 hebben we actief geacteerd op meldingen van hennepplantages. Het hennepteam van de politie werkt daarin nauw samen met de gemeente.
  • Bouw- en milieu inspecteurs zijn vaak aanwezig tijdens ontruimingen en nemen de regie als er sprake is van directe gevaarzetting.
  • Daarnaast treden handhavingsjuristen op basis van het drugsbeleid bestuurlijk op.
  • In 2016 zijn er in totaal 23 hennepplantages geruimd.

Toezicht en Handhaving

  • De goede samenwerking met de politie hebben we uitgebouwd.
  • Het aantal meldingen in de leefomgeving is toegenomen in 2016, door een betere bereikbaarheid en zichtbaarheid van de handhavers’.
  • De grootste ergernissen zoals hondenoverlast, verkeersveiligheid en afval pakken we aan en team handhaving (OBR) is meer in de avonduren ingezet.
  • In 2016 hebben we meer wijkgerichte toezicht georganiseerd.
  • De resultaten rapporteren we 1e kwartaal 2017in het evaluatieverslag vergunningverlening, toezicht en handhaving..

Team Buurttoezicht

  • De inzet van team Buurttoezicht heeft geleid tot het terugdringen van jeugdoverlast en het vergroten van hetveiligheidsgevoel van burgers.
  • Het team Buurttoezicht is per 2017 uitgebreid met 2 fte. Hiermee kunnen we de veiligheid in de wijk(en) vergroten.

Drank & Horecawet

  • Onder onze regie is een alcoholmatigingsbeleid ontwikkeld om de jeugd te beschermen tegen negatieve gevolgen van alcohol en/of drugsgebruik.
  • In de begroting 2015 hebben we eenmalig rekening gehouden met een intensivering van het toezicht en de handhaving op het bezit van alcohol door de jeugd.
  • Uit een nalevingsonderzoek naar verstrekking van alcohol aan minderjarigen is te concluderen dat het nalevingsgedrag zeer laag is (19%).

Bibob-beleid

  • Het Bibob-beleid in Purmerend richt zich onder andere op seksinrichtingen, horeca, coffeeshops, subsidies, vechtsportevenementen, Wabo en de Wet op de kansspelen.
  • We volgen landelijke ontwikkelingen en actualiseren ons beleid waar nodig.

Tabel High Impact Crimes (HIC):

Overvallen

Straatroven

Bedreiging

Mishandeling

Openlijk geweld

Diefstal / inbraak woning

2012

9

33

243

318

16

410

2013

9

19

215

313

18

417

2014

7

18

206

309

20

234

2015

2

15

153

315

9

285

2016

8

13

137

229

12

212

  • Het aantal overvallen is helaas ten opzchte van 2015 gestegen.
  • Een overval heeft veel impact. We hebben ondernemers in De Baanstee overvaltrainingen aangeboden (vanwege overval wasstraat). In het najaar voor ondernemers die in 2016 nog niet waren geweest. Een grote apotheek heeft al zijn medewerkers laten trainen en Fred’s atelier kreeg een herhalingstraining.

Woninginbrakenpreventie

  • Het aantal woninginbraken is gedaald naar een historisch laagtepunt.
  • De continue aandacht op wijken waar mogelijk inbraken kunnen plaatsvinden, het heel nauw samenwerken met diverse partners en de persoonlijke aanpak van notoire veelplegers werpt zijn vruchten af.
  • Met woningcorporaties hebben we gesproken over het vergroten van de veiligheid met betrekking tot woninginbraken door relatief kleine en makkelijk realiseerbare oplossingen.

Bestrijding vuurwerkoverlast

  • Ten aanzien van 2016 kijkt Purmerend terug op een geslaagde jaarwisseling die nagenoeg zonder incidenten
    is verlopen.
  • In de voorbereiding op de jaarwisseling is, na onderzoek, geconcludeerd dat er geen locaties zijn die in aanmerking kwamen voor een vuurwerkverbod.

Thema bedrijvigheid en veiligheid

Horecaconvenant

  • Uit de evaluatie van het horecaconvenant bleek weer dat het pakket aan maatregelen en de huidige inzet van de politie ook in 2016 zorgde voor een veilig uitgaansklimaat.

Collectieve Horeca Ontzegging Purmerend (CHO)

  • Alle deelnemers aan het horecaconvenant nemen verplicht deel aan het CHO. Daarnaast heeft ook een aantal restaurants, snackbars/shoarmazaken en 1 coffeeshop besloten aan te sluiten.
  • Bezoekend publiek kent het CHO en weet wat de consequenties zijn bij onacceptabel gedrag.
  • Uit de evaluatie bleek dat er een aantal verbeterpunten nodig zijn. Die voeren we in 2017 door.

Cameratoezicht

  • De financiële middelen die nodig zijn om cameratoezicht in het centrum uit te breiden zijn door de raad vrij gemaakt.
  • De voorbereidingen voor de uitvoering zijn begonnen, zodat een en ander eerste helft 2017 gerealiseerd zal zijn.

Evenementenveiligheid

  • Samen met de veiligheidsregio’s in Noord-Holland hebben we gewerkt aan deskundigheidsbevordering van de partners in het Veiligheids Overleg Evenementen.
  • Naar aanleiding hiervan hebben we voor het Leeghwaterpark als evenementenlocatie kaders opgesteld, als leidraad voor organisatoren. Hiermee verbeteren we de inzet bij calamiteiten en daarmee de veiligheid van bezoekers.

Thema jeugd en veiligheid

Aanpak criminele en problematische jeugd

  • Op tactisch niveau was in 2016 sprake van 1 groepsaanpak. Door intensieve samenwerking en snel en adequaat reageren van diverse partners (OM, politie, handhaving, jongerenwerk, TopX) is deze groep gelijk goed aangepakt. Daarmee zijn de gestelde doelen, terugdringen van de criminele feiten en overlast, van de groepsaanpak behaald. De groep bestaat niet meer als groep en de overlast vanuit de betreffende locatie is verdwenen. Enkele individuele jongeren krijgen nog wel de nodige aandacht en zorg.
  • De gemeente (TIV) is voorzitter van de TopX-jeugd. Naast de aanpak van de individuele jongeren en alles wat daar bij komt kijken worden er geregeld problemen gesignaleerd die het individuele niveau overstijgen. Waar dat lukt pakken we deze problemen opt, met de juiste partners: jeugdteam gemeente, jeugdteam politie, Clup, hulpverleningsinstellingen, scholen etc..
  • De actie om twee ambulante jongerenwerkers aan te stellen pakt zeer positief uit. De werkers hebben vele jongeren kunnen helpen met het vinden van een dagbesteding of bij de hulpverlening naar binnen gekregen.
  • Jongerenwerkers komen per 1 januari 2017 onder aansturing van Clup met als specifieke functie het ambulante werken met jeugd.
  • We werken de komende 3 jaar samen met de Hogeschool van Amsterdam voor vraaggericht werken vanuit de
    wijk onder de werktitel 'werkplaats Sociaal Domein'. Er is nu een werkplaats waar ervaren volwassenen jongeren vaardigheden bijbrengen.
  • In de 'Minor Social media' doen studenten onderzoek naar het verbeteren van de inzet van social media in het jeugd-en jongerenwerk.
  • We onderzoeken weer hoe de aanpak van sociale problematiek en de samenwerking tussen betaalde- en niet-betaalde krachten beter kan.

APV venstertijden (locatieverbod)

  • Eind 2016 heeft er geen uitgebreide evaluatie plaatsgevonden van de locatieverboden (laatste was begin 2016 afgerond).
  • Navraag bij directe contactpersonen geeft aan dat het verbod op twee locaties prima werkt en nageleefd wordt.
  • Bij één locatie is in de zomer stevig ingezet op handhaving van het verbod en is een flink aantal bekeuringen uitgedeeld voor herhaaldelijke overlast binnen de venstertijden. Uiteindelijk resulteerde deze extra aandacht in een daling van de klachten ten opzichte van 2015.

Crisisbeheersing

  • Het afgelopen jaar stond in het teken van het uitvoeren van de nota 'Bevolkingszorg op Orde'. Hiermee is en
    wordt de zogenaamde gemeentelijke kolom binnen de crisisorganisatie getransformeerd naar een snel inzetbaar en voldoende professioneel opgeleid regionaal team van vrijwilligers. Dit moet de effectiviteit en efficiency van het gemeentelijke optreden in geval van een crisis aanzienlijk bevorderen. De eerste signalen, voortkomend uit de grote oefening Waterwolf (november 2016) lijken dit te onderschrijven.
  • Sinds 1 januari 2016 maakt ook Purmerend gebruik van de gemeenschappelijke faciliteiten op het kantoor van
    de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland in Zaandam voor het Gemeentelijke Beleidsteam (GRIP 3 situatie).
  • Eind 2016 hebben we het Beleidsplan 2017 – 2010 gepresenteerd. Daarmee beschikt de VRZW over een eigentijds en realistisch beleidskader voor de komende jaren.

Thema integriteit en veiligheid

Prostitutie

  • De Tweede Kamer heeft in 2011 de Prostitutiewet aangenomen. Doel van het wetsvoorstel is om de prostitutiebranche beter te reguleren en misstanden in de branche aan te pakken.
  • In oktober 2012 heeft de Eerste Kamer de behandeling van deze wet echter tot nader order aangehouden.
    Het is dus nog niet bekend wanneer ze daadwerkelijk in werking treedt.

Outlaw Motorcycle Gangs (OMG's)

  • Leden van de zogenaamde Outlaw Motorcycle Gangs (OMG’s) vertonen normoverschrijdend en crimineel gedrag. Onder meer door meer verwevenheid met de georganiseerde misdaad, ondermijning door geweld, afpersing en bedreiging in de horeca en beveiligingsbranche.
  • In 2016 bleken op twee adressen chapters van OMG’s actief te zijn. Via een integrale aanpak door gemeentelijke afdelingen, politie en OM zijn barrières opgeworpen om hen te weren. Beide chapters zijn hiedoor vertrokken.

OGGZ

  • De afgelopen jaren is meer zichtbare psychiatrische problematiek in de samenleving geconstateerd.
  • Conclusie eind 2016 was dat er twee problemen zijn die om aandacht vragen: huisvesting en zorg. Inspanningen hiervoor zetten we in 2017 onverminderd voort.
  • Inmiddels begint de pilot Vroegsignalering OGGZ (eenheid NH) resultaten op te leveren:
    - Een nieuwe groep ‘verwarde personen’ is in beeld gekomen.
    - Verbeterde samenwerking tussen politie en hulpverlenende instanties (korte lijnen).
    - Verbeterende samenwerking in monitoring van zorg.
    - Groter inzicht in de problematiek bij de politie.

Nieuwe, onvoorziene onderwerpen 2016

Radicalisering

  • We organiseerden een training voor betaalde krachten binnen het gemeentelijke netwerk om radicalisering te herkennen. Medewerkers van gemeentelijke diensten als Werk en Welzijn, Inwonerszaken en Handhaving, maar ook het sociale wijkteam en het jongerenwerk, waren hierbij aanwezig. Doelen waren kennisverbetering en het geven van een handelingskader.

Maatschappelijke samenhang

  • Het Verbindingsnetwerk is twee keer bijeen geweest in 2016. Dit is een initiatief vanuit de gemeente om diverse maatschappelijke instanties in Purmerend informeel bij elkaar te brengen. Steeds een andere organisatie organiseert met hulp van een wijkmanager een avond. Tijdens de avond wordt over actuele zaken gesproken, met elkaar kennis gemaakt en gezamenlijk gegeten. Het netwerk breidt langzaam uit en betrokken deelnemers ervaren dit als erg positief.

Beleid Sisha Lounges

  • Er zijn beleidsregels vastgesteld voor het gebruik van één of meerdere waterpijpen in de horeca.
  • De 'notitie beleidsregels gebruik waterpijpen in horeca 2016' is op 30 december 2016 gepubliceerd en op 31 december 2016 in werking getreden. De regels begrenzen het aantal en de locatie van de horecabedrijven, het aantal pijpen, alleen in de binnenstad en geen woning boven de Sisha lounge.
  • Deze en nog een aantal voorwaarden leggen we vast in de exploitatievergunning.