Corridorstudie Amsterdam-Hoorn: afgelopen jaar zijn door het Ministerie van I&M en haar partners mogelijke oplossingsrichtingen onderzocht voor de bereikbaarheidsproblemen na 2020. Onze inzet is gericht op verbetering van de bereikbaarheid op de A7 en het onderliggend wegennet, meer treinen en goede regionale fietsverbindingen. In 2017 voegen we kansrijke maatregelen samen tot maatregelpakketten voor verdere uitwerking.
Verdubbeling N244 (project Provincie): in 2016 is gewerkt aan verdubbeling van de weg en aanpassing van kruispunten met invalswegen. In 2017 werken we hieraan verder en realiseren we een aansluiting met de Purmerenderweg.
Vervoerplan 2018 EBS: naar aanleiding van het concept vervoerplan hebben we een second opinion laten uitvoeren. De belangrijkste aanbevelingen zijn door EBS onderzocht. Dit heeft (voor Purmerend) niet geleid tot wijzigingen ten opzichte van de lijnvoering in het concept plan. Komende tijd kijken we naar meer gedetailleerde adviezen en wensen.
Chauffeursverblijf eindhalte Neckerstraat: op verzoek van de Vervoerregio realiseerden we op de eindhalte Neckerstraat (aan de Wolgalaan) een verblijf waar chauffeurs van EBS kunnen pauzeren.
Uitbreiden fietsparkeren binnenstad: we hebben besloten om de fietsparkeercapaciteit op een aantal locaties in de binnenstad uit te breiden met fietsnietjes. De uitbreidingen in de Nieuwstraat zijn inmiddels gerealiseerd. De overige locaties (Oude Vismarkt, Plantsoenstraat en Weerwal) zijn begin 2017 aan de beurt.
Aanpassingen fietsenstalling Plantsoenstraat: de fietsenstalling in de Plantsoenstraat is vernieuwd. Voor een betere herkenbaarheid kreeg de fietsenstalling een nieuwe voorgevel. Verder hebben we ook de binnenkant aangepakt met onder andere nieuwe fietsparkeersystemen voor (brede) kratfietsen en elektrische fietsen.
Onderzoek oversteek Tramplein: we hebben onderzoek laten uitvoeren naar de verkeersveiligheid van de oversteek Tramplein. Op basis van de uitkomsten is afgesproken om het scenario ‘voorrangssituatie verduidelijken’ verder uit te werken en – na afstemming met de commissie SOB – uit te voeren.
Drie nieuwe weginrichtingen: we realiseerden drie nieuwe weginrichtingen om zo de bereikbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren:
De Nieuwstraat-Westerstraat is voorzien van rood asfalt met fietsstroken en oversteken met LED-verlichting. Verder zijn er extra stroken voor laden en lossen gemaakt in de Nieuwstraat en langsparkeerplaatsen in de Westerstraat.
Met de nieuwe inrichting van de Neckerdijk is er meer ruimte voor (parkeren van) het langzaam verkeer. De Neckerstraat heeft een overrijdbare rijbaanscheiding gekregen en veilige aansluitingen van/naar Kop West. Het fietspad krijgt in 2017 asfalt.
Afgelopen jaar is de eerste fase van de Hoornselaan uitgevoerd (rioleringswerkzaamheden) In de zomer van 2017 voeren we fase 2 uit: een nieuwe weginrichting en asfalt op fietspaden.